Wednesday, April 6, 2011

Bulbophyllum cameronense

Seringkali terbaca komen tentang jenis ni amat susah nak berbunga di kawasan rendah, bukannya dia jenis pemalu nak berbunga.. dah memang habitat asalnya dikawasan tanah tinggi, malah galak dan sakan berbunga kalau ditempat asalnya.. kalau dah suka punya pasal.. mana nak ambik kisah tentang komen2 tu, jadikan cabaran adalah.. dengan sedikit pembacaan, pengetahuan, Insya'Allah boleh dan ambe pun masih baru dalam proses nak mencuba. Sekurang kurangnya % sp ni meninggal free tu kurang..

SITUASI: kereta berhenti tepi jalan, sorang makcik ni singgah dan dari perbualannya:
makcik: dulu2 pernah beli dah jenis ni tapi semua mati buruk, makcik suka bunga dia masa beli tu wangi macam  bunga melur.
matanggerik: tanam mcm mana?
makcik: tanam dalam pasu dan ubi dia timbus dengan tanah, tinggal daun je kat atas

masih kat atas lagi,



yang kat bawah ni daun dia agak kecil dan montel berbangding dengan pokok diatas yang mana daun nya agak panjang dan besar.. mungkin faktor kedudukan dan cahaya yang diterima, agaknye la. masa beli pun tak berbunga dan masih mengharapkan kelainan pada bunganya kot2 ada rezeki nak berbunga. Alhamdulillah, mungkin saki baki dari musimnya campur dengan stress, dia kluar 2 spike selepas 4,5 hari berada dibawah, dan mengambil masa selama 3minggu dari keluar spike seterusnya kembang pagi tadi.







mungkinkah ini yang terakhir??

1 comment:

  1. cantek ni...nnt kalo berjaya ..share2 la info ye..psl saya punye lepas bunga je terus tinggal ubi jer..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget