Friday, January 28, 2011

Sempatkah??

Malam ni balik kampung kat 'beijing' beraya maybe seminggu.. Orkid ada yang tengah spiking. kebanyakan nya bunga sulung dan saya belom pernah melihat lagi. persoalan nya.. Masih sempatkah utk aku menatapi dan menghayatinya? perghhh ayat. pada mulanya saya menyangka yang ni jenis pomatocalpa sebab daun dia lebih keras compare tu aerides. tapi nak kata pomatocalpa daun dia panjang macam aerides.. nak compare dengan yang lain2 tak dapek.. tu jer ilmu yang baru ada hehehe, sorry gambar kurang memuaskan


yang ni rasanya aerides.. rasanya balik dari 'beijing' sempat kot tgk yang ni. Insya'Allah


dendrobium lamellatum ni tersangatlah rajin berbunga, sampaikan kehadirannya dah jadi 'terbiasa'. lalu pon jeling dan kadang2 je menyinggah. takde ke jenis ni kembangnya serentak?



Bulbo NOID

Masa spiking hari tu saya ingatkan yang ni bulbo vaginatum.. tapi dari hari ke hari perati keluar mcm kipas plak. ni pon tatau dah kembang penuh atau tidak. 4 gambar tu semua lain2 waktu atau masa.. kalau perati betul2, adakah proses mengembang tengah berlaku? atau posisi je lain2 hehehe. kalaulah susunan petalnya agak tersusun mestilah lagi cun. Tapi takpelah, asal ko dah tunjuk rupa dah cukup terima kasih. Sifu2 bantulah utk IDnya.




 
Yang ni dah hampir sebulan kembang tapi tertinggal bas lupa nak upload sebelom ni.. apakah ini?


"selamat pulang bercuti, Pandu cermat jiwa selamat'




3 comments:

  1. aerides tu kembang lama so masih boleh menatap kecantikannya...

    Bulbo noid tu tak abis kembang lg tu...

    ReplyDelete
  2. Foto yg.akhir tu.... Miltonia Mihas Grass
    klu tak silap...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...