yang ni agak malu2, dua pon jadi lah
Monday, March 21, 2011
dendrobium anosmun season soon!
Laman rumah bakal wangi lagi.. Insya'Allah hujung minggu ni akan kembang kalau takde aral.. sebab kedudukan yang rendah sandar kat dinding tiang rumah boleh menarik perhatian puteri2 kat rumah tu.. Sebelum ni dah ada 'penggetus bunga misteri'. siap kira ada 18kuntum
Labels:
dendrobium anosmun
Sunday, March 20, 2011
CH dan orkid part 1
A Rare Beauty, Vanda helvola
seronok! dapat jumpa vanda ni kat OA masa nak turun dari CH. Dah lama mengidam alih2 jumpa yang dah berbunga.. kalau masa tu tak ada bunga confirm kata tu aerides. tapi kalau tilik betul2 daun dia agak besar dan susunnya rapat2.. Menurut pembacaan saya dari internet, vanda ni tak akan tumbuh dengan baik dipermukaan laut, kecuali khusus letak dalam bilik sejuk.. Tak apa, saya akan jaga dengan yang terbaik. Sekarang ni saya cuba shadekan 50%.. Bunga dia agak besar dalam 6.5cm dan it is slightly fragrance, not too strong.
Phal sp,
ni stall yg keberapa tah masa nak turun, terlompat orang rumah nampak ada 1 phal bergantung terus kecek2 harga. Kalau tengok pada spike bunga dia mcm belang2. ada 5 sulur spike dan 1 sudah rosak panas dlm kereta. daun dia agak panjang rasa2nya 1.5ft kot. kalau perati betul2 kat daun tu dah ada tulis ngan marker harganya.. susah nak runding harga sebab "ada spike". Tapi semua tu mestilah ada caranya hehehe. nanti kita tunggu dia kembang
paphiopedilum sp @ orkid selipar
NOID, Epigeneium zebrinum
Ubi mcm bulbo, tapi entahla tak reti nak taep
bersambung dengan bulbophyllum cameronense dan sedikit hoya..
seronok! dapat jumpa vanda ni kat OA masa nak turun dari CH. Dah lama mengidam alih2 jumpa yang dah berbunga.. kalau masa tu tak ada bunga confirm kata tu aerides. tapi kalau tilik betul2 daun dia agak besar dan susunnya rapat2.. Menurut pembacaan saya dari internet, vanda ni tak akan tumbuh dengan baik dipermukaan laut, kecuali khusus letak dalam bilik sejuk.. Tak apa, saya akan jaga dengan yang terbaik. Sekarang ni saya cuba shadekan 50%.. Bunga dia agak besar dalam 6.5cm dan it is slightly fragrance, not too strong.
Phal sp,
ni stall yg keberapa tah masa nak turun, terlompat orang rumah nampak ada 1 phal bergantung terus kecek2 harga. Kalau tengok pada spike bunga dia mcm belang2. ada 5 sulur spike dan 1 sudah rosak panas dlm kereta. daun dia agak panjang rasa2nya 1.5ft kot. kalau perati betul2 kat daun tu dah ada tulis ngan marker harganya.. susah nak runding harga sebab "ada spike". Tapi semua tu mestilah ada caranya hehehe. nanti kita tunggu dia kembang
selamat sampai ke rumah
Bulbophyllum lasianthum
yang ni dapat beli cutting je dari sorang kakak ala2 collector masa nak turun hari tu. Sempat juga melayan perasaan dan "pertua" yang sangat berguna darinya.. lupa nak snap gambar bulbo "bunga wangi" ni kat rumah dia.. geram tengok ubi ngan daun yang besar dan sihat, tu yang buat tak berganjak dan terus membodek.. akhirnya dapat la 3 ubi. harap dia seronok dapat "natural air fertilizer" kluar dari tingkap tu
grammatophyllum speciosum @ Tiger orkid
Tiger ni adalah sebatang dua beli masa nak turun tu.. pokok dia dah agak besor sampaikan bila baringkan dalam bonet kereta tu nak kena hati2 takut daun patah.. apa yang paling menariknya macam dah ada spike.. harap2 dia berjaya kembang
bersambung dengan bulbophyllum cameronense dan sedikit hoya..
Subscribe to:
Posts (Atom)
. 








